éditée et distribuée par Éditions Méduse d’Or
ISSN 1748-7811, eISSN 1748-782X
Année de publication : Journal Of Hellenic Religion, 2020, Vol. 13, 133-162.
Auteur : Emanuele VUONO.
Résumé : Selon le dossier principal des études y relatives, la figure de Phaon serait liée à la sphère cultuelle d’Aphrodite : Phaon était considéré comme une figure solaire liée à Adonis et Phaéton qui, à leur tour, se seraient insérés dans des contextes aphroditiques. Cet article offre une analyse de ces conclusions et, sur le fondement d’une bibliographie consolidée (notamment Kock, 1862; Wilamowitz, 1913; Stoessl, 1938; Nagy, 1973; Berger-Doer, 1994), donne un aperçu général sur cette figure mythico-religieuse. À la suite de cette introduction, mon étude se concentre sur la relation entre Phaon et la figure de la poétesse Sappho : il s’agit de la tradition bien connue du saut de Leucade et de l’éventuelle présence de Phaon dans l’œuvre de Sappho. Ainsi, l’objet de mon attention est la comédie attique, dans laquelle la plupart des chercheurs détectent l’origine, le développement et / ou la diffusion de la légende concernant l’amour de Sappho pour Phaon, qui l’aurait conduite à se suicider en sautant du rocher. Suite à l’examen des fragments de comiques (20 pièces au total) qui évoquent ou laissent supposer la présence de Phaon et / ou de Sappho, j’ai conclu qu’en aucun cas nous ne sommes sûrs de la présence simultanée des deux personnages dans la même pièce.
Abstract: According to main studies, Phaon’s figure was somehow connected to the Aphrodite’s cultural sphere: it was thought to be a solar figure related to Adonis and Phaeton who in turn, were likely to be inserted in aphroditic contexts. This article analyses these statements and provides a general view about this mythic-religious figure on the basis of a consolidated bibliography (especially Kock, 1862; Wilamowitz, 1913; Stoessl, 1938; Nagy, 1973; Berger-Doer, 1994). Following this introduction I concentrate on the relationship between Phaon and the figure of the poetess Sappho, in particular, the well-known tradition about the leap from Leukas’ Cape and the possible presence of Phaon in Sappho’s work. However, my focus is on the Attic Comedy, in which most scholars see the origin, the development and/or the spread of the legend regarding Sappho’s love for Phaon, and her consequent suicide. Here there is the most significant findings of my work: after the examination of the comedy fragments where Phaon’s and/or Sappho’s presence was verified or supposed (20 plays in total) I concluded that in no case are we sure about the compresence of the two characters in the same play. Therefore, the opinion of most part of scholars is due exclusively to Menander’s Leucadia where clearly neither Phaon nor Sappho are characters. In conclusion, we need to re-evaluate and reassess the importance of Comedy in the development of the story; in my opinion this genre is not the most likely to be the origin of the legend: consequently I propose other genres and situations, that are more likely to have been involved into this process.
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