Année de publication : Journal Of Hellenic Religion, , Vol. 18, 25-58.

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Abstract: During modern and ancient religious festivals in Greece everyone offers what one wishes to receive more of in return, based on a logic very similar to the one Hesiod (ca. 700-650 BCE) expresses in his poem Work and Days (349 ff.) when he recommends the giving of a large gift in order to get more in return. Today, the significance of gifts and counter-gifts is obvious within Orthodoxy, since in Greek terminology, antidōro signifies the blessed bread (literally, “counter-gift”); that is, their bread offerings, or gifts, which have been blessed by the priest during the service, and what people are preoccupied with during the liturgy is the blessed bread they will obtain when the liturgy is over. During the festival of Agios (Saint) Nektarios, a piece of the blessed bread might, for instance, be used as a healing remedy.

In the Mediterranean clientela system, people employ strategies based upon gifts and benefits to gain return gifts. The gift makes the recipient morally obliged for return giving, a favour for a gift. All personal and social relations rest on expectations of reciprocity. This principle also pervades the relations between people and their saints. The religion reflects a culture in which reciprocity and feasts are important elements. As the British anthropologist, Edmund Leach once stated in his book, Culture and Communication. The logic by which symbols are connected. An introduction to the use of structuralist analysis in social anthropology (1986), the logic of sacrifice illustrates how a religious ritual serves to express a relationship between the human world and the other world. By making a gift to the Gods, the Gods are compelled to give back benefits to man. This logic is also found elsewhere in the Mediterranean, and in the ancient Greek, Roman and Jewish worlds.

This article, therefore, will not deal with commerce and traditions per se, but rather the economic foundation of modern and ancient Greek religion by discussing some topics related to the communicative aspect of Greek religious festivals.

Résumé : Lors des fêtes religieuses, anciennes et modernes, en Grèce, chacun offre ce qu’il souhaite recevoir en retour, selon une logique proche de celle exprimée par Hésiode (env. 700-650 AEC) dans son poème « Les Travaux et les Jours » (349 et suiv.), où il recommande d’offrir un don important pour en recevoir davantage. Aujourd’hui, l’importance des dons et des contre-dons est manifeste dans l’orthodoxie, puisque, en grec, « antidōro » désigne le pain béni (littéralement, « contre-don ») ; il s’agit des offrandes de pain, ou dons, bénies par le prêtre pendant l’office, et toute l’attention des fidèles est dirigée, durant la liturgie, sur le pain béni qu’ils recevront à la fin. Lors de la fête de Agios (saint) Nectaire, un morceau de pain béni peut, par exemple, être utilisé comme remède.

Dans le système de clientèle méditerranéen, on recourt à des stratégies fondées sur les dons et les avantages pour obtenir des dons en retour. Le don crée chez le destinataire une obligation morale de rendre la pareille, une faveur pour un cadeau. Toutes les relations personnelles et sociales reposent sur l’attente de la réciprocité. Ce principe imprègne également les relations entre les individus et leurs saints. La religion reflète une culture où la réciprocité et les fêtes sont des éléments importants. Comme l’a affirmé l’anthropologue anglais Edmund Leach dans son ouvrage Culture and Communication. The logic by which symbols are connected. An introduction to the use of structuralist analysis in social anthropology (1986), la logique du sacrifice illustre comment un rituel religieux sert à exprimer une relation entre le monde humain et l’au-delà. En faisant un don aux dieux, on s’attend à ce que ces derniers accordent des bienfaits à l’homme. Cette logique se retrouve également ailleurs dans le bassin méditerranéen, ainsi que dans les mondes grec, romain et juif antiques.

Cet article ne traitera donc pas du commerce et des traditions per se, mais plutôt des fondements économiques de la religion grecque antique et moderne, en abordant certains aspects liés à la dimension communicative des fêtes religieuses grecques.

Mots-clés: Communication, Economy, Festival, Modern and, Ancient Greece, Religion, Rituals, Values

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